Czytanie ze zrozumieniem w połączeniu z treningiem ortograficznym
Wraz z poznaniem liter uczeń zdobywa klucz do fascynującej przygody zwanej czytaniem oraz pisaniem. Odkrywa świat, wiedzę, informacje, myśli innych ludzi, ich osiągnięcia
z różnych dziedzin życia i nauki, dokonania pokoleń na przestrzeni dziejów. Zgłębia tajniki literatury pięknej. Rozwija ciekawość, wyobraźnię, samodoskonali się. Mówiąc wprost, istotą czytania jest zdobywanie wiedzy. Nie dla wszystkich uczniów prostą sprawą jest osiągnięcie biegłości w czytaniu i rozumieniu treści tekstów. Faktem jest, że wielu z nich, z różnych przyczyn, napotyka trudności w opanowaniu poprawnego i płynnego czytania, wielu też ma kłopoty ze zrozumieniem czytanych treści. Rozwijanie czytania ze zrozumieniem jest jednym z podstawowych zadań szkolnej edukacji. Umiejętność ta stanowi ważny element egzaminów na każdym etapie edukacji. Rozwijając umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniowie:
*rozwijają proces analizowania treści,
*wyodrębniają istotne fakty z tekstu,
*ustalają zależności przyczynowo-skutkowe,
* uczą się przekazywać zdobyte informacje w formie ustnej i pisemnej,
*formułować krótkie wypowiedzi pisemne,
*wyciągać wnioski, wyrażać ocenę zagadnień poruszanych w tekście,
*prezentować własne stanowisko, wyrażać własne przemyślenia związane z tekstem,
*uczą się poprawnej pisowni, stosowania zasad ortograficznych w praktyce.
Stosuje się różne metody sprawdzenia rozumienia treści np. rozmowa, pytania zamknięte, zadania wyboru, podkreślanie, uzupełnianie zdań lub tabelek, wykresów, graficzne zaznaczanie odpowiednich fragmentów lub wyrazów, kolorowanie – rysowanie najważniejszych zdarzeń oraz techniki mieszane. Istotnym zadaniem jest dostrzeganie wyrazów zawierających trudności ortograficzne, służą temu między innymi metody podane wyżej. Metody te wspomagają proces wzrokowego zapamiętywania i utrwalania poprawnych wzorców pisania, jak też wytworzenia pożądanych nawyków i automatyzmów słuchowo-wzrokowo-ruchowych.
Przykładowe zadanie.
Przeczytaj tekst.
Dyliżans
Dyliżans był ważnym środkiem lokomocji w dawnych czasach. Umożliwiał odbywanie dalekich podróży, kiedy nie było innych środków komunikacji. Dyliżans był czterokołowym pojazdem, do którego zaprzęgano cztery lub sześć koni. Podróżowało nim nawet kilkanaście osób. Bagaże pasażerów umieszczane były na dachu. W trakcie dłuższych podróży robiono postoje i zmieniano konie.
Jakie istotne informacje dla Ciebie zawiera ten tekst?
Odczytaj wytłuszczone wyrazy, zwróć uwagę na ich pisownię.
Korzystając z pomocy osoby towarzyszącej, napisz ten tekst z pamięci. Sprawdź.
Do podanych wyrazów dopisz kojarzący się z nimi kolejny wyraz z ż. Dla ułatwienia podana jest pierwsza litera każdego z nich.
Podróż ubrania walizka b……………
kościół głowa Jan Paweł II p……………
okno kolorowe szkła obraz w…………
rana odkażanie opatrunek b…………..
mróz ocieplenie błoto o…………..
bluzka spódnica kurtka o…………..
sklep towar zbyt p………….
morze ślimak muszla m………….
natura widok obraz p………….
dziewczęta chłopcy nastolatki m………..
przedmiot cudzy zabór k……………
przestępca sąd prokurator o…………..
młodzi para ślub m…………….
samochód narzędzia pomieszczenie g…………..
Tematykę tekstu, zakres trudności, ilość poleceń, dobieramy zgodnie z wiekiem rozwojowym ucznia. Systematyczność i staranność wykonywania ćwiczeń ma zasadnicze znaczenie
w rozwijaniu tempa, techniki czytania, rozumienia treści oraz zapamiętywania ortogramów.
Opracowała mgr Maryla Szabat - pedagog
Wyświetlono: 156