Dane adresowe:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hrubieszowie
ul. Zamojska 16A, 22-500 Hrubieszów
tel. 84 696 2907, 695407361
Adres e-mail poradnia@ppphrubieszow.pl
Zapraszamy do poradni w godzinach jej pracy
Godziny pracy – Sekretariat
Poniedziałek – Piątek w godzinach od 8.00 do 16.00
Specjaliści:
Poniedziałek 7.45 - 17.00
Wtorek 7.45 - 18.00
Środa 7.45 - 17.00
Czwartek 7.45 - 18.00
Piątek 7.45 - 17.00
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hrubieszowie jest publiczną placówką oświatową. Poradnia udziela pomocy dzieciom, uczniom, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie powiatu Hrubieszowskiego oraz dzieciom nieuczęszczającym do przedszkoli i szkół zamieszkałym na terenie powiatu hrubieszowskiego.
Dyrektorem Poradni jest Ilona Małkowicz. Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Hrubieszowski. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad poradnią jest Lubelski Kurator Oświaty.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Z usług Poradni korzystać mogą dzieci i młodzież przed ukończeniem 18 roku życia na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego oraz osoba pełnoletnia do 25 roku życia zamieszkująca teren działalności placówki.
Poradnia realizuje zadania również poza siedzibą poradni, w szczególności w przedszkolu, szkole, placówce oświatowo-wychowawczej, innych podmiotów wspomagających rozwój dzieci i młodzieży, podmiotów pracujących na rzecz dziecka i rodziny oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży (badania diagnostyczne w środowisku rodzinnym – w szczególnie uzasadnionych przypadkach).
1) udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
2) udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,
3) wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Do zadań poradni należy w szczególności:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
1) wydanie opinii,
2) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
3) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
2) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
3) udzielaniu pomocy dzieciom i młodzieży oraz rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Często zadawane pytania
Co należy zabrać na diagnozę w Poradni?
Wybierając się do Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej należy zabrać:
- PESEL dziecka,
- okulary/aparat słuchowy (jeżeli dziecko ma wadę wzroku lub słuchu wymagającą korekty),
- 2/3 aktualne zeszyty szkolne z różnych przedmiotów (np. język polski, matematyka, język obcy),
- poprzednie opinie/orzeczenia (jeśli dziecko było badane w innych placówkach),
- dokumentację medyczną,
- świadectwa szkolne,
- opinia ze szkoły/przedszkola o dziecku.
Jak przygotować dziecko na wizytę w Poradni?
- W dniu wizyty należy zadbać o to, aby dziecko było zdrowe, wyspane i najedzone.
- Dla niektórych dzieci wizyta w poradni może być stresująca, dlatego warto porozmawiać z dzieckiem o tym jaki jest cel wizyty, jak będzie ona wyglądała i jak długo będzie trwała. Można powiedzieć, że w poradni dziecko spotka się z psychologiem lub pedagogiem, który będzie chciał porozmawiać z nim o jego trudnościach. Dziecko może też dostać zadania do wykonania, które pomogą specjaliście lepiej poznać jego potrzeby, ale za zadania nie ma żadnych ocen ani kar.
- W przypadku wizyty u logopedy, warto powiedzieć dziecku czym ta osoba się zajmuje oraz że będzie chciała usłyszeć jak dziecko mówi.
- Nie należy mówić dziecku jak ma się zachowywać, ponieważ istotne jest, aby było ono naturalne i prezentowało swoje typowe zachowania, aby obserwacja nie była zafałszowana.
Jak długo trwa wizyta w Poradni?
Wizyta w poradni uzależniona jest od różnych czynników, m.in.: zgłoszonego problemu, wieku dziecka, rodzaju badania, tempa pracy, możliwości psychofizycznych czy motywacji dziecka.
Czas trwania poszczególnych badań wynosi w przybliżeniu:
- Badanie psychologiczne – około 2 godzin
- Badanie pedagogiczne – około 2 godzin
- Badanie logopedyczne – około 1 godziny