29 stycznia Dniem układanek i łamigłówek
Bardzo ważne jest odpowiednie zagospodarowanie czasu wolnego w czasie ferii i wakacji, sobotnio – niedzielnego wypoczynku lub codziennego odpoczywania w gronie rodziny i rówieśników. Pomimo że dzień układanek i łamigłówek przypada w sobotę 29 stycznia to w okresie ferii z naszymi podopiecznymi podczas zajęć terapeutycznych zachęcaliśmy ich do tego cennego sposobu spędzania czasu wolnego, ponadto przypomnieć im że jest to bardzo atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego. Odpoczynek od przedszkola, szkoły i nauki powinien iść w parze z rozrywką - zgodną z zainteresowaniami dziecka. Dla jednych ruch i sport dla innych zajęcia stacjonarne jak czytanie, malowanie lub właśnie układanki i łamigłówki. Zabawa taka przynosi duże korzyści dla rozwoju dziecka, ucznia. Wszelkiego rodzaju gry i zabawy intelektualne, takie jak rebusy, zagadki, łamigłówki, krzyżówki, zabawy słowne, matematyczne, logiczne itd. rozwijają umysł przedszkolaka i ucznia w najbardziej wszechstronny sposób. Układanki i łamigłówki są dostosowane dla dzieci od wieku przedszkolnego przez wiek szkolny do dorosłość. Łamigłówki uczą, bawią i wciągają bez względu na wiek. Na upominki dla dzieci, nastolatków, dorosłych warto wybrać właśnie taką rzecz aby spędzać czas kreatywnie. Do najważniejszych korzyści wynikających z rozrywek umysłowych w życiu dziecka, ucznia możemy zaliczyć:
- ćwiczenie pamięci, uwagi i spostrzegawczości np. puzzle, klocki sześcienne, układanki wg. wzoru,
- zapoznanie z literami, wprowadzenie w świat czytania, doskonalenie czytania ze zrozumieniem – analiza instrukcji gier,
- pobudzanie kreatywności i wyobraźni np. układanki mozaikowe, kołkowe, manipulacyjne itp.,
- rozwój umiejętności dostosowania się do reguł zawartych w grze i ich przestrzeganie,
- umiejętność radzenia sobie w trudnej sytuacji, jaką jest przegrana,
- kształtowanie odporność na niepowodzenia, nauka pokonywania trudności,
- kształtowanie pozytywnej samooceny,
- rozwój umiejętności logicznego myślenia,
- ćwiczenie cierpliwości, wytrwałości,
- nauka koncentracji uwagi,
- kształtowanie umiejętności manualnych (jeżeli zabawka lub gra tego wymaga np. „Klucz i się ucz”, „Nawlekaj nie czekaj”),
- integracja z rówieśnikami, członkami rodziny,
- atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu w gronie rodziny, rodzeństwa, rówieśników,
- wzbogacanie słownictwa np.„ Scrable”, gra „Państwa, miasta”
- utrwalanie i pogłębianie wiedzy zdobytej podczas zajęć w przedszkolu lub szkole – wszelkiego rodzaju quizy.
Opracowała pedagog, logopeda Ewa Wasiak
Wyświetlono: 160