29 stycznia Dniem układanek i łamigłówek


Bardzo ważne jest odpowiednie zagospodarowanie czasu wolnego w czasie ferii i wakacji, sobotnio – niedzielnego wypoczynku lub codziennego  odpoczywania w gronie rodziny i  rówieśników. Pomimo że dzień układanek i łamigłówek przypada w sobotę 29 stycznia to w okresie ferii z naszymi podopiecznymi podczas zajęć terapeutycznych zachęcaliśmy ich do tego cennego sposobu spędzania czasu wolnego, ponadto przypomnieć im że jest to bardzo atrakcyjna forma spędzania czasu wolnego. Odpoczynek od przedszkola, szkoły i nauki powinien iść w parze z rozrywką - zgodną z zainteresowaniami dziecka. Dla jednych ruch i sport dla innych zajęcia stacjonarne jak czytanie, malowanie lub właśnie układanki i łamigłówki. Zabawa taka przynosi duże korzyści dla rozwoju dziecka, ucznia. Wszelkiego rodzaju gry i zabawy intelektualne, takie jak rebusy, zagadki, łamigłówki, krzyżówki, zabawy słowne, matematyczne, logiczne itd. rozwijają umysł przedszkolaka i ucznia w najbardziej wszechstronny sposób. Układanki i łamigłówki są dostosowane dla dzieci od wieku przedszkolnego przez wiek szkolny  do dorosłość. Łamigłówki uczą, bawią i wciągają bez względu na wiek. Na upominki dla dzieci, nastolatków, dorosłych warto wybrać właśnie taką rzecz aby spędzać czas kreatywnie. Do najważniejszych korzyści wynikających z rozrywek umysłowych w życiu dziecka, ucznia  możemy zaliczyć:

  • ćwiczenie pamięci, uwagi i spostrzegawczości np. puzzle, klocki sześcienne, układanki wg. wzoru,
  • zapoznanie z literami, wprowadzenie w świat czytania, doskonalenie czytania ze zrozumieniem – analiza instrukcji gier,
  • pobudzanie kreatywności i wyobraźni np. układanki mozaikowe, kołkowe, manipulacyjne itp.,
  • rozwój umiejętności dostosowania się do reguł zawartych w grze i ich przestrzeganie,
  • umiejętność radzenia sobie w trudnej sytuacji, jaką jest przegrana,
  • kształtowanie odporność na niepowodzenia, nauka pokonywania trudności,
  • kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • rozwój umiejętności logicznego myślenia,
  • ćwiczenie cierpliwości, wytrwałości,
  • nauka koncentracji uwagi,
  • kształtowanie umiejętności manualnych (jeżeli zabawka lub gra tego wymaga np. „Klucz i się ucz”, „Nawlekaj nie czekaj”),
  • integracja z rówieśnikami, członkami rodziny,
  • atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu w gronie rodziny, rodzeństwa, rówieśników,
  • wzbogacanie słownictwa np.„ Scrable”, gra „Państwa, miasta”
  • utrwalanie i pogłębianie wiedzy zdobytej podczas zajęć w przedszkolu lub szkole – wszelkiego rodzaju quizy.

 

 

Opracowała pedagog, logopeda Ewa Wasiak

Wyświetlono: 160

Facebook.com X.com