Higiena pracy w zdalnym nauczaniu
Ile czasu przed ekranem i na zdalne nauczanie?
Dzieci w wieku od 3 do 5 lat nie powinny spędzać przed ekranami więcej niż jedna godzina (WHO). W przypadku starszych dzieci nie ma ściśle określonych limitów, mówiących o tym, ile czasu można spędzać przed ekranami urządzeń, aby nie było to obciążające. Kluczowe jest zachowanie równowagi, o której była mowa wyżej.
Z pomocą przychodzą jednak pewne wskazówki:
pracując zdalnie rób przerwy mniej więcej co każde 30-40 min;
pamiętaj o tym, by przerwa była “nie-ekranowa”, polegająca na zaangażowaniu odmiennych obszarów naszego funkcjonowania i zasobów niż te wykorzystywane w pracy z urządzeniem (odpoczynek od ekranów nie powinien przybierać postaci kolejnego czasu przed urządzeniem spędzonego na innych rzeczach niż praca lub nauka. Gry komputerowe, portale społecznościowe, filmy czy przeglądanie stron to również czas ekranowy);
nie używaj “ekranów” przed pójściem spać. Ostatnie “spotkanie z ekranem” powinno być przynajmniej na dwie godziny przed zaśnięciem, niezależnie od wieku ucznia;
efektywna lekcja on-line, czyli sesja, podczas której uczeń jest odbiorcą informacji od nauczyciela, poznaje i analizuje zagadnienie, powinna trwać około 30 min. Podobnie jak w szkole, gdzie resztę czasu zajmują sprawy organizacyjne, ćwiczenia i sprawdzanie wiedzy.
biorąc pod uwagę nasze doświadczenia trenerskie i rodzicielskie – dla klas I-III SP wskazane mogą być maksymalnie 1-2 sesje w ciągu dnia, dla klas 4-6 SP maksymalnie 3-4 sesje w ciągu dnia, dla starszych klas nie powinniśmy przekraczać 6 sesji w ciągu dnia.
Nauka i praca na odległość z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń to rzecz, do której każdy z nas musi się przyzwyczaić w nadchodzących dniach i tygodniach. Dla wielu nauczycieli, uczniów i rodziców jest to rozwiązanie nowe. Każda nowość wymaga od nas etapu rozeznania i odnalezienia swojego własnego sposobu działania. Do nowości w postaci pracy zdalnej dochodzi niezwykle wyjątkowa sytuacja, w której znalazł się nasz kraj i cały świat. Im więcej zmian tym dłuższa droga do odnalezienia siebie pośród nich.
Z tego powodu dobrym rozwiązaniem wydaje się stopniowe przyzwyczajanie uczniów do obowiązków i nauki online, zwiększanie długości sesji czy ilości podawanych obowiązków, pamiętając jednak o wskazanej wyżej zasadzie równowagi. Zachowaniu równowagi między czasem na naukę, czasem z rodziną i bliskimi, rozrywkę i odpoczynek. Choć trudno o tę zasadę w sytuacji mnóstwa obowiązków, zabiegania o zdrowie i troskę o rodzinę, tym bardziej jej potrzebujemy, gdy rośnie niepewność a zagrożenie epidemią nie ustępuje.
Wyświetlono: 452