Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - podstawa prawna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

 

Podstawa prawna pomocy psychologiczno – pedagogicznej znajduje się w:

  • Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji  i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578) 

Najważniejsze cele  pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:

  • wspieranie potencjału rozwojowego dziecka;
  • tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska społecznym.

Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).

Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE. Pomoc psych. – ped. dotyczy placówek państwowych i prywatnych.

Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej  zajmuje się dyrektor przedszkola. Pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny. Współpracują z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.

Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną :

  • rodzice;
  • dyrektor przedszkola;
  • nauczyciel - wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem
  • poradnia psychologiczno - pedagogiczna;
  • asystent edukacji romskiej;
  • pomoc nauczyciela
  • pracownik socjalny;
  • asystent rodziny;
  • kurator sądowy;
  • organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.

 

Formy  udzielanej pomocy w przedszkolu:

  • w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
  • poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych);
  • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych), rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym) i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola);
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga diagnozy i opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej);
  • porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń - dla rodziców i nauczycieli.

Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści, którzy posiadają kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć wykorzystując aktywizujące metody pracy. 

Jeżeli dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczną nauczyciel lub specjalista udziela pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym dyrektora przedszkola, który we współpracy z nauczycielami  i specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z dzieckiem. W przypadku, gdy konieczne jest objęcie dziecka  pomocą w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, specjalistycznych lub zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dyrektor (lub wyznaczona przez niego osoba) ustala formy udzielania pomocy, okres ich udzielania, oraz wymiar godzin realizacji poszczególnych form. Planując udzielanie dziecku pomocy dyrektor musi współpracować z rodzicami/opiekunami. Osoba udzielająca pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie musi być zatrudniona w danej placówce. Na podstawie współpracy z inną placówką również można organizować pomoc. W ramach wykonywania obowiązków wynikających z rozporządzenia może to być osoba wydelegowana z innej placówki.

Czasami może się zdarzyć, że mimo udzielanej pomocy nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka. Dyrektor przedszkola (lub wyznaczona przez niego osoba) za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu dziecka. Rodzic sam może zgłosić dziecko do poradni psychologiczno – pedagogicznej. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz ustalonych formach pomocy zawsze informuje się rodziców dziecka. 

 

Opracowanie:

Iga Barańska – psycholog

 

Bibliografia

  1. Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji: standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych/Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Maja Filipak, Katarzyna Gruszczyńska - Gdańsk, Harmonia Universalis, 2019, Sygn.: 178362
  2. Jak wspierać rozwój przedszkolaka?/Monika Sobkowiak - Warszawa, Edgard, 2019, Sygn. 178605
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu: przewodnik praktyczny/Diana Rowicka-Łagowska, Monika Jasińska - Warszawa, Wydawnictwo Juka, 2011, Sygn.:171344 C372.3+373.2 BC
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu/red. Katarzyna Leśniewska - Warszawa, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011, Sygn.: 172971
  5. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
  6. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji  i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
  7. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578) 

Wyświetlono: 1626

Facebook.com X.com