Zabawy rozwijające dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zabawa jest naturalną potrzebą dzieci na całym świecie. Najogólniej można ją zdefiniować jako samodzielną, spontaniczną aktywność przejawianą przez dziecko, która sprawia mu radość. W zabawie dziecko zaspokaja różnorodne potrzeby, a szczególnie: ruchu, poznawczą i twórczą. . Dzięki zabawie rozwój psychofizyczny dziecka jest nieustannie stymulowany i to poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły. Brak aktywności zabawowej u dziecka stanowi sygnał, że wymaga ono obserwacji i wsparcia w rozwoju.
Korzyści jakie dzieci czerpią z zabawy to między innymi:
- zaspokojenie potrzeby ruchu, aktywności;
- przeżywanie uczucia bycia sprawcą czegoś;
- przeżywanie i właściwe kanalizowanie emocji;
- uczenie się zachowań aprobowanych społecznie;
- nabywanie umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych) oraz ich rozwijanie;
- nauka funkcjonowania w grupie społecznej;
- rozwijanie wyobraźni;
- poznawanie siebie (swojego ciała);
- poznawanie i organizowanie otaczającej przestrzeni;
i wiele innych ,które prawidłową wpływają na jego rozwój.
Zabawę dzielimy ze względu na rodzaj podejmowanej aktywności. Wyróżniamy tu:
• zabawy z ciałem,
• zabawy ortofoniczne, którym towarzyszy naśladowanie odgłosów i głosów nadawanych przez ludzi, zwierzęta, przedmioty ,
• zabawy paluszkowe;
• zabawy tworzywami bezkształtnymi (piasek, woda, glina, plastelina)
• zabawy manipulacyjne, w których dziecko poznaje właściwości przedmiotów poprzez zmysły,
• zabawy konstrukcyjne, czyli budowanie z klocków (według schematu: pion – poziom) początkowo bez planu, później według wzoru , to także majsterkowanie, polegające na „wytwarzaniu przedmiotów z różnych materiałów wymagających pewnej obróbki i montażu, narzędzi i środków wiążących (chodzi tu o zestawy: LEGO, MAŁY MAJSTERKOWICZ itp. ;
• zabawy tematyczne, w których dzieci odzwierciedlają sytuacje życia codziennego i często wcielają się w role dorosłych (zabawa w: SKLEP, DOM, FRYZJERA itp.) ;
Dziś, kiedy dzieci korzystają ze zdobyczy techniki, a ich najlepszym przyjacielem jest komputer, konieczne staje się przypomnienie ważnego etapu rozwojowego, jakim jest zabawa. Dzięki niej dziecko uczy się zasad funkcjonowania w grupie, przestrzegania obowiązujących reguł, organizowania sobie czasu wolnego oraz rozładowywania napięcia.
1 por. E. Franus, Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975, s. 34 i s. 106
2 J. S. Turner, D. B. Helms, Rozwój człowieka, WsiP S. A., Warszawa 1999, s. 126
Opracowanie: Agnieszka Choma - psycholog
Wyświetlono: 410