2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Kolor niebieski i puzzle to symbol autyzmu.
Kolor niebieski, ponieważ do niedawno uważano, że dotyczy on głównie chłopców. U chłopców autyzm był diagnozowany cztery razy częściej niż u dziewcząt.
Puzzle symbolizują, że świat osób z autyzmem jest jak układanka, którą będą układać do końca życia.
Zgodnie z podręcznikami klasyfikacji zaburzeń psychicznych ICD i DSM, spektrum autyzmu to zaburzenie diagnozowane na podstawie tzw " triady" objawów. Objawy te dotyczą mowy i komunikacji, relacji międzyludzkich oraz ograniczonych zachowań i zainteresowań. Szczegóły dotyczące diagnozy znajdują się na stronie https://pomocautyzm.org/diagnoza-autyzmu
Spektrum autyzmu to całościowego zaburzenia rozwoju, cechuje je wczesne występowanie zakłóceń rozwoju.
Neurologicznie atypowy rozwój człowieka powinien być w pełni akceptowany (Armstrong 2010). Zobowiązani jesteśmy rozpoznawać pełną gamę potencjału możliwości ludzkich (za Podlecka, Sipowicz, Pietras, 2020) tak, aby zdolności każdej osoby pozwolili na jej pełny rozwój.
Strony internetowe, zawierające informacje o spektrum autyzmu i dające wsparcie opiekunom.
Lubelska fundacja
https://www.autyzmlublin.pl/
Strony internetowe, które warto odwiedzić
https://jim.org/poltora-procent/
https://www.autyzmpoludzku.pl/
https://apfpoa.org.pl/
https://www.mada.org.pl/inne
Wsparcie dla opiekunów osób ze spektrum autyzmu oraz osób niepełnosprawnych
https://jestesmywazni.pl/
https://stowarzyszeniemudita.pl/
https://fundacjadlanas.com/
https://fundacjadlagigantow.org/
Książki biograficzne:
Chłopiec z klocków” Keith Stuart
„Nikt Nigdzie – Niezwykła autobiografia autystycznej dziewczyny” Donna Williams
„Byłam dzieckiem autystycznym” – Temple Grandin także film z 2010 roku pod tytułem „Temple Grandin”
„Chłopiec z Satruna” Peter Schmidt
„Urodziłem się pewnego błękitnego dnia”,
“Słowa są jak ptaki, które uczymy śpiewać. O znaczeniach i tajemnicach języka”,
"Zanurzeni w liczbach. Jak matematyka kształtuje nasze życie” Daniel Tammet
“Dlaczego podskakuję” Naoki Higashida
Opracowała dr Agnieszka Wilczewska - pedagog
Wyświetlono: 128



