Edukacja w zasięgu ręki

Według oficjalnych definicji edukacja włączająca to kształcenie i wychowanie dzieci oraz uczniów w grupie lub oddziale, placówce wychowania przedszkolnego lub szkole, z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb edukacyjnych lub rozwojowych. Konieczne jest zatem zapewnienie dostępu do specjalistycznego wsparcia, jeśli zachodzi taka potrzeba, umożliwiającego im rozwój, postępy w nauce, uczestnictwo w grupie, włączanie społeczne. Edukacja włączająca staje się realna dzięki wiedzy naukowej umożliwiającej wczesne wykrywanie zagrożeń dla rozwoju dzieci, terapii, korzystania z urządzeń technicznych, wczesnego wspomagania rozwoju. Czynnikiem przemian jest też prawo rodziców do wyboru drogi edukacji swoich dzieci. Edukacja włączająca daje szanse każdemu uczniowi na naukę najbliżej domu, w rodzinnym środowisku. Stwarza też możliwości planowania i organizacji procesu kształcenia traktującego różne zasoby uczniów jako wartość uwidaczniającą się w grupie społecznej w postaci różnorodności. W idei edukacji włączającej uznano, że szkoły ogólnodostępne są najbardziej skutecznym miejscem zwalczania dyskryminujących postaw, budowania społeczeństwa integracyjnego i edukacji dla wszystkich. W Polsce u coraz większej liczby dzieci i uczniów obserwujemy pilną potrzebę zapewnienia dodatkowego wsparcia w procesie kształcenia lub specjalnej organizacji nauki, dostosowanej do możliwości dziecka. Problemy dziecka pojawiają się w różnych momentach życia. Często po narodzeniu, a nawet w życiu prenatalnym. Dlatego kluczowe jest zapewnienie  jak najwcześniejszej pomocy najmłodszym dzieciom, jeszcze przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego. Choroba lub niepełnosprawność dziecka zmienia świat i funkcjonowanie całej rodziny, która potrzebuje pomocy i wsparcia środowiska. Potrzebne jest wsparcie dzieci ich rodziców bo to oni są odpowiedzialni za wychowanie własnego dziecka, wsparcie potrzebne jest również nauczycielom. Współczesnej szkole potrzebne jest wsparcie aby mogła lepiej uczyć wszystkie dzieci bez wyjątku, uwzględniając ich indywidualne potrzeby. Zróżnicowanie potrzeb dzieci i uczniów to wyzwanie w codziennej pracy nauczyciela. Wymaga m.in. dostosowania dydaktyki do potrzeb zróżnicowanych zespołów klasowych, zapewnienia im bezpieczeństwa, a przede wszystkim zadbania o ich harmonijny rozwój. Służy temu projektowanie uniwersalne w edukacji. Jest to swoista filozofia edukacji i postawy wobec drugiego człowieka  realizowanej na płaszczyźnie materialnej (architektura, meble, przybory, materiały edukacyjne itp.), i niematerialnej (kultura szkoły, dydaktyka i metodyka pracy, relacje społeczne), dająca optymalne warunki rozwoju, radość i satysfakcję każdemu uczniowi uczestniczącemu w procesie kształcenia. Nauczyciele są wspaniałymi osobami które nieustannie się uczą, nie jest dla nich czymś nowym dbanie o każdego ucznia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb oraz możliwości. Edukacja włączając poszukuje sposobów na to jak wesprzeć nauczycieli aby mogli na nią jak najlepiej odpowiedzieć. Jednym z rozwiązań mogłaby być zmiana standardów kształcenia nauczycieli tzw. przedmiotowych szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych poprzez wprowadzenie do programów studiów treści dotyczących wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie diagnozy funkcjonalnej, rozpoznawania i reagowania na specjalne potrzeby edukacyjne, w tym wynikające z np. niepełnosprawności, uzdolnień, skutecznego wsparcia każdego ucznia, projektowania uniwersalnego. Edukacja włączająca to edukacja wysokiej jakości dla wszystkich. To nie tylko wysokie wyniki nauczania, ale także wrażliwość na drugiego człowieka. To empatia, wsparcie, oraz przygotowanie młodego człowieka do pełnienia w przyszłości ról zawodowych i społecznych. To dostępna i przyjazna szkoła dla każdego ucznia. Uczniowie którzy w jednej klasie uczą się z kolegą z niepełnosprawnością, zaczynają dostrzegać, że ludzie są różni, maja różne potrzeby i ograniczenia. Uczą się pomagania, akceptowania ograniczeń własnych i drugiego człowieka, radzenia sobie z porażkami jako nieodłącznymi elementami życia.

Więcej o edukacji włączającej www.edukacjawzasiegureki.pl

 Opracowała pedagog Maryla Szabat

Wyświetlono: 251

Facebook.com X.com